lørdag 25. februar 2012

Og slik starter dagen her på Grenada...













Mandag til lørdag kl.7.30 sitter vi og hører på Grenadas cruiser' s net mens vi spiser frokost(hvis den ikke allerede er inntatt da....har jo en morgenfugl her på båten ;) På kanal 68 på VHF' en har seilere sitt eget nett hvor alt fra emergencies,social announcmencts,treasure of the bilge,arrivals,departures,shoppingbusser og ellers hva en enn måtte lure på kan tas opp og som oftest får en et svar fra en eller annen båt.Spesielt på arrivals er det kjekt å følge med for inni mellom dukker det opp båter en har møtt på tidligere eller nordmenn ute på tur(pleier ofte å høre det på norsk/engelsken deres :) Flemming sin favoritt er nok treasure of the bilge hvor folk selger ting en ikke har behov for mer og vi har gjort noen kupp der innimellom for veldig ofte selges det billig.Dagens kupp var til Elida-7¨dvd "wide screen" spiller til ca.220kr.Har jo 2 pc'er ombord men de bruker så sinnsykt mye mer strøm itillegg at vi for tiden bruker de mye til bestillinger,mailer og div.som må ordnes.Og nesten hver gang Elida skal få se en film så er det tomt batteri på pc'ene.Har blitt litt mye "Du skal få se film imorgen Elida,må bare inn på land å få ladet de først".Vi lader de alltid når vi skal inn på land å skype for nå for tiden har vi lite med strøm på båten også siden det har vært dårlig med vind en periode(er heldigvis begynt å ta seg opp igjen idag).

24 Februar:
 Siste nytt med arbeid på båten er motoren!!!Vi tror det er noen som ikke vil at vi skal ut på tur altså!!!!Motoren hadde vel gått i ca.1t.tid her igår slik at vi kunne få opp volten på båten.Plutselig så føyk turtallet opp-hørtes ihvertfall ut som om det skjedde.Flemming kikker i motorrommet og roper  "STOPP MOTOREN".Jeg hopper opp i cockpitten og skrur den av..Det var litt av et syn inni motorrommet...der lå all oljen som Flemming hadde fylt på dagen før å fløt rundt.Vi fant en lekkasje som vi tok en prøve fra og ved første øyekast så det ut som om kjølevæsken var blandet med oljen.For oljen var ikke lenger brun,men mørkegrønn.Men når vi sjekket kjølevæsken var den ganske så full,så tror ikke det var noe lekkasje fra der.Vi fikk pumpet opp oljen,mens Flemming funderte på hva dette kunne være.Akkurat nå er han en eller annen plass å skal få laget en ny del til motoren.Han snakket om at toppakningen kunne være ødelagt og som jeg skjønner kan det være litt av en jobb å bytte og mucho monitos!!!Flemming får ta en oppdatering på dette området her siden jeg mildt sagt ikke har peiling på noe når det gjelder motorer-selv om jeg lærte meg noe nytt igår om hvordan sjøvannkjølingen fungerer ;)


Om ettermiddagen tok vi gummibåten bort til le phare bleu marinaen der Elida svømte i bassenget og vi hadde mat og koste oss. Her møtte vi mange kjente siden det var premieutdeling for dagens regatta.
Skikkelig fin kveld!


25 Februar
(Av Flemming)
Det ble nok en typisk karibia dag igår, gikk til en sjappe som ordnet olje/hydraulikkslanger. No problemo... De hadde ikke koblingen men det går helt ann å bruke koblingene på nytt fikk jeg beskjed om. Jeg visste at jeg ikke engang hadde lyst å se på når det ble gjort så lenge det ble fikset. Skeptisk neeeeeida.
Det var ikke store overraskelsen at etter 2 timer hadde de klart å ødelegge koblingen istedenfor. Gikk derfra uten å betale lettere sinna til bens! Tok bussen opp til shell depoet og kjøpte 20 liter olje Shell rimula R3x 15w40 som skal være oljen vår mercedes liker mest....
Så idag har vi tatt hele runden å handlet ny propell til den gamle påhengsen vår og lett etter koblinger til oljekjøleren. Vi har funnet et firma som skal ha endel koblinger på lager så mandagen skal bli brukt til dette.
Vi har nå laget en bondereperasjon på hele greia å fyrer snart opp mercedesen igjen.


Nye bilder er lagt til!

2 kommentarer:

Øyvind sa...

hei, igjen
Usikker på om dere har mottatt mailen fra meg. Både mottatt og sendt er slette fra PC-en min.
Litt usikker på hva som er "galt" med motoren uten angitte symptomer. Fikk spørsmål om hva som kunne gjøres dersom - - -, men ikke hvorfor dette kunne være aktuelt (Bortsett fra fuktig eksoslekkasje).
Typiske tegn på lekk topp-pakning er eksosgass i ferskvannssystemet som ødelegger ferskvannssirkulasjonen. Dette gir overkoking under gange, og tap av vann når motoren står stille. Man kan også få vann inn i cylindrene/oljefilm i vannet. Ødelagt oljeslange har selvsagt ingen ting med dette å gjøre.
Beste hilsen Øyvind

Flemming og Cathrine sa...

Oljeslangene er reparerte. Nå hydraulikk slanger....
Motoren hadde for 4 år siden lite røyk. Nå har den litt hvit røyk og mye når jeg ruser den opp og ned i turtall. Jeg kan ikke se at vi har mistet mye vann. Det kan ikke være mye. Men om jeg husker rett så kan jeg ta av lokket på trykktanken å sjekke om det kommer trykk?
Får ikke nye oljefilter før noen uker, så hmm. Jeg lurer litt om det er dysene så ble litt deformerte når glødepluggene stod på i 11min.......
Har ikke sett mail. Hei å hå fra oss.

Reklame