Vi satte seil nordover på lørdagen. 15knop vind skulle det være og ikke særlig med bølger.
Det ble motorseiling opp over langs kysten av Grenada, satte inn det siste revet og den minste jibben vi hadde.
I 3 timer slo oss vi nordover, men ikke særlig langt. Cathrine ble veldig sjøsyk, deretter Elida.
Stakkar Elida spydde 4 ganger og siden autopiloten ikke virker enda ble dette svært krevende....
Vi fikk mange problemer både med rigg, seil og mye sjø.
Vi begynte å se skum forme seg på toppene og vi hadde noen vanvittige vindkast, så vi hadde nok en 25-30 knop vind og langt over 30 i kastene. Vi snudde da vi mistet helt motet på å stange i sjøen på denne måten. Og snudde, vi var kommet 3/4 frem, men med bølgene sørover ble alt en annen sak, vi brukte tyskeren (mercedesen) hele dagen, når vi så igjen ankerplassen utenfor st.george ble de mørkt og tom for diesel.....
Vi satte fulle seil for å bruke den lille vinden som nå var, 1,5-4 knop og hadde en veldig flott seilas de siste timene. Cathrine var veldig bekymret over å treffe båter men vi så båtene tydelig når vi nærmet oss. Vi slo ett par ganger og kom oss inn ca 100 meter fra der vi tok opp ankeret 11 timer tidligere.
Cathrine har fått avsmak på seiling nå ja :)
Selfølgelig har vi fått tilbake lekkasje på saltvannspumpen. Hmmm
Men Tyskeren klarte seg ellers veldig bra, den sluttet nesten helt å ryke som en sliten gammel motor også, fikk sikkert kjørte seg litt på turen igår ja!
Idag tar vi det helt med ro og får ting litt på avstand tror jeg. Det blåser enda godt.
Vell det er en liten oppsummering inntil videre. Men vi er alle i god behold.
Vi har ihvertfall ett par ting vi må gjøre annerledes:
finne en måte å peile diesel på, egen vinsj til å rulle inn genoaen må på plass, fikse strammeren til akterliket på genoaen. tre om bomblokka og sikkert endel andre ting :)
Det ble motorseiling opp over langs kysten av Grenada, satte inn det siste revet og den minste jibben vi hadde.
I 3 timer slo oss vi nordover, men ikke særlig langt. Cathrine ble veldig sjøsyk, deretter Elida.
Stakkar Elida spydde 4 ganger og siden autopiloten ikke virker enda ble dette svært krevende....
Vi fikk mange problemer både med rigg, seil og mye sjø.
Vi begynte å se skum forme seg på toppene og vi hadde noen vanvittige vindkast, så vi hadde nok en 25-30 knop vind og langt over 30 i kastene. Vi snudde da vi mistet helt motet på å stange i sjøen på denne måten. Og snudde, vi var kommet 3/4 frem, men med bølgene sørover ble alt en annen sak, vi brukte tyskeren (mercedesen) hele dagen, når vi så igjen ankerplassen utenfor st.george ble de mørkt og tom for diesel.....
Vi satte fulle seil for å bruke den lille vinden som nå var, 1,5-4 knop og hadde en veldig flott seilas de siste timene. Cathrine var veldig bekymret over å treffe båter men vi så båtene tydelig når vi nærmet oss. Vi slo ett par ganger og kom oss inn ca 100 meter fra der vi tok opp ankeret 11 timer tidligere.
Cathrine har fått avsmak på seiling nå ja :)
Selfølgelig har vi fått tilbake lekkasje på saltvannspumpen. Hmmm
Men Tyskeren klarte seg ellers veldig bra, den sluttet nesten helt å ryke som en sliten gammel motor også, fikk sikkert kjørte seg litt på turen igår ja!
Idag tar vi det helt med ro og får ting litt på avstand tror jeg. Det blåser enda godt.
Vell det er en liten oppsummering inntil videre. Men vi er alle i god behold.
Vi har ihvertfall ett par ting vi må gjøre annerledes:
finne en måte å peile diesel på, egen vinsj til å rulle inn genoaen må på plass, fikse strammeren til akterliket på genoaen. tre om bomblokka og sikkert endel andre ting :)
3 kommentarer:
Hei!
Havet slutter aldri å overraske! Angående dieselforbruk, så kan du beregne ca 0,2 liter pr. hestekrafttime. Tar du ut 50 hk, blir det 10 liter i timen. Ellers så har motoren godt av å bli kjørt. Som jeg tidlgere har nevnt, så skal man ikke overdrive ladekjøring. Det har motoren ikke godt av. En dieselmotor skal kjøres med belstning.
Lykke til med neste seilingsforsøk!
Øyvind.
Hehe. Jo ja vi har ett svært lite forbruk vanligvis..... Hmm jobber litt med saltvannspumpen. Lekker i tetningen rundt akslingen selv med ny tetning. lurer på om det kan være for mye trykk på pumpen mon tro.... noen tips?
Regner med at vi snakker om en zimmerring. Den skal monteres med den hule siden mot trykket slik at trykket er med på å gi tettekraft. Det er viktig at akslingen er fri for slitasjeskader. Du har neppe for stort trykk. Regner med at du har normal gjennomstrømningsmengde av sjøvann uten restriksjoner i systemet.
Legg inn en kommentar